Transparantie
Transparantie is de basis
Zeggen dat je een sociale en circulaire organisatie bent is 1, maar je moet het ook echt doen! Daar geloven wij in. En hoewel het soms lastig is om alle processen inzichtelijk te maken, willen we daarvoor toch onze stinkende best doen. Kortom, omdat we graag doen wat we zeggen en zeggen wat we doen, delen we op deze pagina al onze gegevens.
Onze operationele processen inzichtelijk
In onderstaande documenten vind je hoe het bedrijf is opgezet, hoe zaken worden verdeeld en naslagwerk over stakeholders en aandeelhouders. Veel leesplezier!
- Statuten
- Dialoog Stakeholders
- Beloningsbeleid
- Aandeelhouders
- Info Bakkie geheel
- Jaarrekening 2020
- TTC 2021
Heb je naar aanleiding van het lezen vragen? Neem dan gerust contact met ons op.
Let op: deze documenten worden eens per jaar opgemaakt. De informatie kan dus verouderd zijn en we doen doorlopend ons best om verbeterpunten gedurende het jaar positief te veranderen.
Financiering
Bakkie Koffie B.V. is gefinancierd door Feyen BV en Toolbox participaties B.V. die weer gefinancierd is door Stichting Toolbox Emmen. Daarnaast heeft de organisatie een lening van € 100.000,- o/g die is verstrekt door Rabobank Foundation.
Code Sociaal Ondernemen
De Code Sociale Ondernemingen is gebaseerd op dé grondslag van sociaal ondernemen, namelijk impact first. De Code omvat 5 principes​​​​​, die tezamen laten zien waar sociaal ondernemen voor staat. Elk van de 5 principes wordt in de Code gevolgd door een praktische uitwerking. De sociaal ondernemer kan ervoor kiezen die principes – en daarmee de Code – te onderschrijven. Voegt de organisatie vervolgens ook echt de daad bij het woord en doorstaat deze de beoordeling door een Review Board, dan wordt de sociale organisatie opgenomen in het Register Sociale Ondernemingen.​​​​​​
Wat is het doel van de Code Sociale Ondernemingen?
De Code Sociale Ondernemingen creëert herkenbaarheid en vertrouwen. Is een organisatie opgenomen in het Register, dan kan iedereen – van consument tot overheid en van medewerker tot investeerder – zien dat het, tot diep in de vezels van de bedrijfsvoering, gaat om een sociale organisatie. De Code is ook een stuk gereedschap op de weg naar groei en verbetering: sociaal ondernemen is een proces en in dat proces kan de Code als gids fungeren. En last but not least, door toetreding tot het Register wordt de sociaal ondernemer onderdeel van een lerend netwerk van gedreven collega’s die, ieder op hun eigen wijze, hetzelfde doel nastreven: impact first! De ondernemingen in het Register houden elkaar scherp – door peer review (collegiale evaluatie) – en stimuleren elkaar door uitwisseling van kennis en ervaring.
Het Register
De sociale organisatie die de Code Sociale Ondernemingen onderschrijft, kan zich aanmelden voor opname in het Register Sociale Ondernemingen. Een Review Board beslist over de toelating. Deze komt tot haar besluit door beoordeling van gepubliceerde stukken op de website van de onderneming. In sommige gevallen beschikt de Review Board over aanvullende informatie.
Opname in het Register is niet vrijblijvend: de onderneming zal zich elke twee jaar verantwoorden ten aanzien van de naleving van de Code. Ondernemingen die niet langer voldoen aan de principes van de Code, kunnen uit het Register worden geschrapt.
Bron: Code Sociaal Ondernemen
Ons Kwaliteitsbeleid
Om de kwaliteit van onze dienstverlening continu te kunnen verbeteren en waarborgen heeft Drents Bakkie een kwaliteitsmanagementsysteem geïmplementeerd. Het betreft een systematische aanpak, de plan-do-check-act, die de basis vormt en op deze wijze stimuleert om de dienstverlening en prestaties voortdurend te verbeteren.
Het doel van het kwaliteitsmanagementsysteem is om naast de continue verbetering van de processen in onze organisatie, er ook zorg voor te dragen dat onze klanten krijgen wat ze verwachten en dat risico’s worden beheerst. De verbetercyclus is ingezet om transparantie en klantgerichtheid te kunnen waarborgen. Op deze manier zijn wij in staat om onze kwaliteit inzichtelijk te maken voor onszelf als ook voor andere belanghebbenden. Daarnaast zal dit verbetersysteem ook bijdragen aan een hogere efficiëntie. Wij richten onze procedures en werkwijzen zo helder mogelijk in waardoor men direct aan de slag kan zonder het eerst te moeten vragen of uitzoeken.
Het kwaliteitsmanagementsysteem heeft een ondersteunende functie en zal effectief zijn wanneer wij als organisatie gericht blijven op continu verbeteren, feedback ontvangen en geven en denken vanuit de deelnemersgedachte. Wij hebben immers alleen maar bestaansrecht door onze deelnemers!